Przejdź do głównej treści

Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej

Zabezpieczenie komputera
W pierwszej kolejności należy zabezpieczyć komputer, za pośrednictwem którego korzystają Państwo z usług bankowości elektronicznej. Należy zainstalować na nim legalne oprogramowanie, program antywirusowy i firewalla. Oprogramowanie pirackie nie gwarantuje Państwu odpowiednich aktualizacji, a ponadto może być stworzone przez przestępców i zawierać szkodliwe wirusy. Jeśli dojdzie do zainfekowania Państwa komputera, oprogramowanie może przechwycić Państwa poufne dane.
Bezpieczeństwo hasła
Hasło do konta chroni dostępu do Państwa finansów. Dlatego należy ustalić je na odpowiednim poziomie trudności, ale też z myślą o jego łatwym zapamiętaniu. Nie należy stosować go we wszystkich serwisach internetowych. Bezpieczne hasło składa się z minimum 8 znaków, z czego przynajmniej jeden to cyfra, jeden znak specjalny, małe i duże litery.
Aktualizacje
Programy antywirusowe i firewalle (zabezpieczenia sieci i systemów przed intruzami) nie powinny być pobierane z nieznanych źródeł, czyli np. ze stron internetowych, których wiarygodności nie jesteście Państwo pewni. W Państwa interesie jest pamiętanie o ich aktualizacjach. Każda nowsza wersja jest lepiej przygotowana do ochrony Państwa komputera przed atakami i złośliwym oprogramowaniem.
Rozwaga
Strona bankowości elektronicznej dostarcza Państwu wielu informacji o stosowanych zabezpieczeniach. Po pierwsze, nalezy upewnić się, czy prawidłowo wpisali Państwo adres URL, czyli adres strony internetowej. Należy być uważnym, czasem drobna literówka może przekierować Państwa do niebezpiecznego serwisu. Po drugie, nalezy sprawdzić, czy połączenie z bankiem jest szyfrowane. Znakiem tego jest adres WWW zaczynający się od https:// oraz symbol zamkniętej kłódki. W zależności od przeglądarki może znajdować się w różnych miejscach. Po kliknięciu w ikonę kłódki wyświetlą się Państwu certyfikaty bezpieczeństwa serwisu.
Miejsce logowania
Do bankowości elektronicznej mają Państwo wprawdzie dostęp wszędzie, ale należy unikać miejsc z komputerami, do których dostęp ma więcej niż jedna osoba (np. kawiarenki internetowe) i z niezabezpieczonymi sieciami Wi-Fi (np. kina, restauracje). Najlepiej swoje konto internetowe obsługiwać w domu i na własnym sprzęcie komputerowym.
Uwaga na wiadomości e-mail
Nie każdy e-mail jest warty Państwa odpowiedzi, a już na pewno nie ten z prośbą o przesłanie poufnych danych. Może być to próba phishingu (wyłudzenia informacji), dlatego należy ignorować takie wiadomości i wystrzegać się klikania w zawarte w nich aktywne hiperłącza. Zanim klikną Państwo w link w mailu zawsze bardzo uważnie należy sprawdzić adres, do którego prowadzi. Państwa czujność powinny też wzbudzić podejrzane pliki graficzne w załączniku. Mogą być one wyposażone w szkodliwe kody, które ułatwią przestępcom szpiegowanie w sieci, jeżeli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości, prosimy o skontaktowanie się z Bankiem.
Ochrona danych
Jeśli mieli Państwo kiedyś pokusę, by zapisać PIN do karty lub login i hasło na kartce papieru, prosimy o tym zapomnieć. Takie dane należy przechowywać jedynie w swojej pamięci. Nie należy przekazywać ich też osobom trzecim (nawet rodzinie), nie należy przesyłać e-mailem. Prosimy o traktowanie takich informacji jako ściśle tajne.
Alarmowanie o zagrożeniach
Ryzyko utraty poufnych danych nie jest wysokie, a sytuacje takie zdarzają się sporadycznie. Jeśli jednak zetkną się Państwo z praktykami, które wzbudzają podejrzenia, prosimy o kontakt mailowy, telefoniczny lub osobisty w placówce Banku. Zatroszczymy się o każdy detal, który może zagrażać Państwa bezpieczeństwu. Czujność i szybka reakcja to szansa na ustrzeżenie przed niebezpieczeństwem nie tylko Państwa pieniędzy, ale także dóbr innych klientów Banku, którzy zostaną w odpowiednim czasie ostrzeżeni przed zagrożeniem. Dane kontaktowe do Banku znajdą Państwo w zakładce Kontakt na głównej stronie.

Ważne informacje

Kliencie pamiętaj! Bank nie stosuje usługi pomocy zdalnej w relacjach z klientem! Wszelkie prośby o zainstalowanie oprogramownia na telefonie lub komputerze, powinny zostać przez Ciebie zignorowane, a następnie powinieneś powiadomić Bank!

 

Artykuły na temat bezpieczeństwa:

Uwaga na oszustwa na portalach OLX, Vinted, Allegro!

Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników naszego Banku!